søndag den 1. september 2013

Søndag

Så blev det endelig søndag og det betyder asado. Asado er argentinsk specialitet som går ud på at man griller en masse kød til frokost, og i dagens tilfælde kommer hele familien på besøg for at fejre at bedstemor i morgen fylder år. Onkler, tanter kommer fra andre byer af og vi kommer til at tilbringe dagen sammen i hygge og sjov. Jeg er vildt spændt på at se hvordan det foregår, da vi ikke fik asado min første søndag i Argentina.
Senere tror jeg planen er at Mily og jeg tager med nogle venner over i parken og drikker mate.
De lever lidt ligesom vores bedsteforældre gjorde, med henblik på at samles over en kop te. De argentinske unge har bare formået at moderniserer udgaven af at samles over en kop te, til at tage ud og mødes i en park og drikke mate med vildt meget sukker i, eller med juice. Vildt underligt, men det skal jo prøves.
Rosario og Claudio min værtsforældre har gået og forberedt hele morgen til familiens ankomst.
I dag vil det blive første gang at jeg får at se resten af "min" familie og må sige at jeg er vildt spændt.
Jeg har siddet í morgen solen og fået en drikkeyoghurt til morgenmad.

 Og til min delikate morgenmad har hygget mig med Eurowoman,så jeg stadig kan følge med i den danskemode i hvert fald til efterårsmoden.
Når jeg sidder og kigger på alt det tøj og ting som kumne købes i Danmark og ikke her i Argentina bliver man lidt trist til mode. Det minder mig om de ting som jeg først kan få om et år:
- Dansk mad!! Min mors mad savner det så meget.
- Den danske sunde hverdagsrutine
- Dansk tøj

Det er heldigvis småting, på nær min mors mad, det kan aldrig gå under kategorien "småting"

I går var vi til min fætters fødselsdag, og det er godt nok anderledes end den danske måde at fejre på.
Maden bestod af pirogger med fyld, det smagte vildt godt, det er bare meget små, så de havde lavet jeg ved ikke 100 af dem også blev der bare fyldt op i løbet af aftenen. Så sad vi og spiste dem samtidig med at man sad og snakke, og for mit vedkommende sad og lyttede.
Det er så træls ikke at kunne rigtig snakke med dem da jeg så vildt gerne vil, må lige vente nogle måneder.
Nå men da vi så blev færdig med at spise gav Ale's storebror til at spille guitar( Ale= fætter) og sådan sad vi i 1 time og 30 min, sad og sang og spillede guitar. Jeg kunne ikke nogle af sangene med sad og hyggede med at lytte til deres nationale rock musik.

Da klokken blev 23:40 tog vi hjem og jeg gik på hovedet i seng efter alt for lidt søvn de sidste par dage.

Nu glæder jeg mig bare til at dagen skal begynde og se hvordan en søndag kan foregå i Argentina.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar