onsdag den 4. december 2013

sydrejsen fra d.15-16 november 2013

Fredag d.15/11-2013 var dagen vi var ude og se hvaler! Jeg stod op ligesom alle andre normale morgener kl.8, lavede lidt yoga på det ekstremt lille gulvplads jeg nu havde til det. Heldigvis blev der ringet på døren 8:30 da jeg nær havde givet op. Morgenmaden blev serveret, den bestod af croissanter, en kanden med mælk og en anden kande med varmt vand. Det var en vildt hyggelig morgen med de andre to piger og vi var vildt begejstret for den fine morgenmad, da vi de andre dage havde levet af ingenting om morgen fordi at der kun blev serveret småkager. Nå efter en god og afslappende morgen, blev klokken hurtigt 10:30 og vi skulle afsted mod Puerto Piramides, stedet hvor hvalerne findes. Ca. 1½ times bustur senere holdte vi ind på et museum, det viste sig at være ret så interessant. Jeg så skelettet af en hval, wow hvor er den bare vildt stor!! Jeg købte postkort, en bog som hedder "Che Boludo" betyder at man er knap så skarp, faktisk sådan lidt halv dum. I Danmark ville vi nok bruge ordet blondine.

Næste stoppested var på en lille forhøjning, hvor det argentinske flag stod så fint og flot. Derfra skulle vi gå langs klitter for at komme ned til den lille havneby. Vores restaurant blev hurtigt fundet da vi ankom, og vi satte os ind med udsigten udover havet. Jeg sad ved bor med en dreng fra USA, en anden dreng fra Østrig og to piger fra Danmark. Vi havde det rigtig sjovt, vi sad og tog billeder, prøvede at se hvordan vi kunne redigere sjovt, og jeg blev da også klogere på mit kamera. Noget tid senere skulle vi ud og gå en tur langs stranden, op og gå på klitter hvor vi fik den mest fantastiske udsigt. På vejen ned af klitten var der selvfølgelig nogle piger der faldt, men det var heller ikke nemt da der løb hunde imellem os hele tiden. Det blev tid til at gå tilbage mod redningsvestene! Der var så godt nok lige en times ventetid, men det gjorde ikke så meget da vi hurtigt fandt en lille hyggelig café, som var meget gammeldags, sådan meget flowerpower tema og med gammelt fransk musik. Tiden fløj hurtigt, og yes endelig blev det tid til at tage ud og så på hvaler! Vi fik redningsveste på, og gik ud mod den lille båd. Vi kunne ca. være 30 personer i båden og da den kom ud i vandet, lå den ikke mange meter over vand. Vi sejlede nok ca. i 40 minutter, og lige pludselig hører vi vores guide sige, " Hvis I kigger til højre kan i se en hval" så var det sådan at alle dem som sad til højre skulle sætte ned og læne sig udover kanten, og dem til venstre skulle stå op. Og sådan skiftede vi fra hver gang vi så en hval på hver side. Ca. 2 timer brugte vi ude på vandet og det var simpelthen så fantastisk, at se det enorme dyr så tæt på og høre lyden fra den.

Da vi alle var blevet godt blæst igennem, kørte vi tilbage mod vores by Puerto Madryn. Da vi ankom til byen holdte vi ind på vores restaurant, hvor maden allerede stod klar og varm, vildt lækkert! Jeg fik en lækker spaghetti bolognese og empanadas!
Den dag gik vi godt udkørte i seng, med en skøn fornemmelse.

Lørdag d.16 november 2013
Så blev det lørdag og vi skulle ud og så pingviner! klokken 06:10 ringede alarmen og morgenmad blev serveret. Efter morgenmad pakkede vi vores kufferter da natten til lørdag var vores sidste aften på hotellet. Busserne blev pakket, men vi skulle ikke med de store busser. Men med nogle andre da vi jo skulle ud og se pingviner. Så 80 udvekslingsstudenter blev pakket ind i 2 små busser og en lidt større. Ellers satte vi bare kurs mod pingvinerne. Jeg havde bare ikke lige regnet med at turen ville tage 2 timer, på grusvej stort set hele vejen og 30 graders varme og aircondition i bussen. vi stoppede undervejs ved et supermarked for at handle ind til vores frokost, fik købt noget grovbrød, en fløde ost og noget frugt da det var lidt dyrt. Efter at have handlet ind kørte vi videre, 2 timer senere stoppede vi ved et museum, der kunne vi læse alt om pingvinerne vi nu skulle ud og så og de andre vilde dyr som lever i det område vi befandt os i. Vi spiste frokost alle sammen i skyggen og slappede lidt af efter en træls bustur. Tiden gik og det blev tid til at se pingviner! Jeg fulgtes med nogle danskere og en dreng fra Bulgarien. Næsten lige med det samme man gik ind i parken så man pingviner, i starten var de lidt langt væk, så jeg brugte godt med soom for at få et billede af dyret så tæt på som muligt, men så senere da vi havde gået en halvtimes tid kom de helt tæt på, og det var muligt at få billede sammen med en pingvin. Det var helt mærkeligt for mig at se pingviner i et varmt og tørt klima, på film er der altid sne og is, og derfor havde jeg aldrig forestillet mig at de også kunne leve i sådan et klima. Men det var en rigtig hyggelig park, men buske over det hele og havet længere nede. Det var rigtig smukt.
Efter at have gået 6 km. og kigge på pingviner holdte de store busser klar og vi satte kurs med næste by, Calafate! Bus turen gik fint, stille og roligt vi så film og hyggede os.