torsdag den 12. december 2013

Tirsdag d.19/11-2013, onsdag d.20/11-2013 og torsdag d.21/11-13

Tirsdag d.19/11-2013
Tirsdag stod vi op tidligt klokken5:30 for at lave morgenmad og madpakker til vores lange tur.
Tirsdag skulle vi nemlig ud og gå på is gletsjer. Klokken 7 steg vi på bussen og satte kurs mod gletsjeren! vi blev delt op i hold da vi var rigtig mange, og vi skulle sejle ud til gletsjeren, det var så smuk en sejltur og koldt! Vi sejlede i land, gik hen mod nogle træhytter lagde vores tasker med madpakker. Blev delt op i 3 grupper bagefter og gik mod gletsjeren, vi gik et lille stykke fik så sat noget fast under vores sko så vi kunne stå fast i isen. Ellers var det bare afsted, jeg gik bag vores guide i stille tempo, for det ville godt nok være træls at falde. Vi gik i ca. 1 og en halvtime og det var fantastisk smukt. Vi stoppede nogle gange for at kigge ud og udsigten og tage billeder. Tiden gik vildt hurtigt og vores sidste stop var længere oppe på toppen. Ved whiskybordet. Det smagte dælme ikke godt men flot så det ud! Da vi havde fået drukket ud gik ved ned af mod vores madpakker, vi var godt sultne alle sammen og det var vildt lækkert at sidde udenfor i frisk natur, spise madpakker og kigge ud på den smukke natur. Senere sejlede vi i land så vi kunne se gletsjeren fra andre vinkler. Lige pludselig hører vi bare et kæmpe brag og jeg tror at det tordner, men så var det fordi at noget af isen fra gletsjeren knækkede af og faldt ned i vandet. Hold op hvor det bare giver et kæmpe brag!
Det begyndte så faktisk også at regne senere på dagen, men det var nu meget hyggeligt da vi havde afsluttet vores tur og vi  bare skulle hjem i busserne til Calafate. Vi kom tilbage til hytterne tog bad gjorde og klar og gik ellers bare afsted ind mod centrum, kurs mod den mega fede café! Denne gang med en lille fyr fra Indien. Jeg og Sarinja fik vores "sædvanlige" kaffe og kage. Vi mødtes senere med alle de andre for at spise aftensmad, og gæt engang hvor? På kinesisk.... haha alle vores dage i Calafate bestod af kinesisk. Efter aftensmad gik vi ud for at handle ind til madpakker, vi købte brød, ost, oregano, tomatsauce og skinke, ellers var det bare hjem til hytten så vi kunne komme igang med at forberede det hele. Da vi senere på aftenen skulle i byen, så vi skulle nå at lave mad og pakke kufferter. Men det lykkedes da det hele og klokken 11:20 kom vi afsted på pop, jeg fik det bare vildt dårligt, så jeg gik tilbage til hytten så tv sammen med Anna og drak te, rigtig hyggeligt og senere på natten var jeg klar igen. Hvilket var rigtig godt da vi skulle kører i bus hele natten og dagen til Ushuaia , på vejen krydsede vi Chile, hvor vi skulle have stempler, og vi fik ordnet vores visum. 4 gange skulle stoppe ind for at få stempler og ellers var det bare videre. Vi kom ud og sejle med en lille færge på kæmpe bølger. Vandet var vildt flot blå/gråt og nogle så delfiner! Nå men da vores lille sejltur var overstået var det ellers bare på bus igen og kører mod " verdens ende" vi ankom senere på aftenen klokken 21 hvor vi alle glædede os til aftensmad!! Gæt hvad vi skulle have? Kinesisk, arghh jeg var ved at gå ud af mit gode skind! Hele tiden kinesisk 4 dage i træk, puha.
Da vi havde spist os mætte, i det ihh så lækre mad kørte vi mod hotellet, et lille skummelt kvarter i mørke hvor der viser sig en stor grøn bygning. Nå jeg kom så til at bo på værelse med 4 danske piger og 2 tyskere! Det gik fint selvom det var en ret så lille hytte. Vi gik alle i bad og ellers var det var i seng da vi alle var godt trætte.

Torsdag d.21/11-13
 Torsdag kunne der soves længe til klokken 8:15! I vores dejlige nye hytter i Ushuaia. Vi spiste morgenmad, gjorde os klar og gik bagefter samlet alle sammen ind til centrum hvor vi så fik 5 kvarter til at gå rundt alene for at se på butikker. Det var godt nok mange souvenirbutikker, men klart da der var mange turister som gerne vil kunne sige lige som jeg "Har været ved verdens ende"  Klokken 12:15 mødtes vi så alle sammen igen hvor vi skulle spise frokost, tror vidst alle havde forventet kinesisk, men det skulle vi ikke, vi skulle på "Pizza, Pasta" restaurant. Som egentlig var mere en bar og vi fik hverken pizza eller pasta, men pandekager med fyld så det gjorde ikke så meget, da det altid smager godt. Vi blev færdige og skulle videre ud til en national park, der var ikke det store at set, flot natur helt sikkert men det var dejliget at få lidt frisk luft og se en masse grønt og få gået lidt.
Vejret var pænt koldt, så dejligt var det med en kop varm kakao undervejs. I en hytte hvor der også blev solgt souvenirs, og bag disken var der en kæmpe glasplade hvor der hang penge fra verden over, hun spørg åbenbart alle de kunder hun har hvis de er fra andre lande om de har penge fra deres eget land. Klokken 18 kørte vi hjem tilbage til hotellet, hvor Mikkel så kom over senere på aftenen en anden dansker. Vi sad og snakkede løs os 5 danskere i 2 og en halvtime kørte vi bare, så tiden fløj hurtigt og vi skulle ud for at spise aftensmad på "Pizza, Pasta" hvor vi så fik kylling med ris. Det var åbenbart ens fødselsdag, en dreng fra Tyrkiet så der blev sunget og fejret. Han var en meget speciel type, spinkel mørkhåret dreng som aldrig snakkede med nogen men gik hele tiden med sin mobil og skrev med sin kæreste.
Efter aftensmad gik jeg og mine roommates i kiosk og købte chips og kakao. Vi gik tilbage til hytten, satte julemusik på drak varm kakao og spiste chips os 5 danskere. Det var simpelthen så hyggeligt, lige hvad jeg havde brug for!

Her er vi 6 fra DK, Anna længst ude til venstre, Sarinja, mig, Mikkel(som oprindeligt er fra Peru) Sasha og Anders.

Alle os fra Danmark og hende ud allerlængst til venstre som er halvt med i billedet tæller også med, haha.For nogens vedkommende er billedet taget lidt uheldigt, men det var det eneste jeg havde uden af der var andre udvekslingsstudenter med som lave ansigter.